Quick ways to weaken eye bags

Anda rasa anda ada masalah eye bags macam saya? Rasa kurang keyakinan diri? Jangan risau~ Saya ada penyelesaiannya *macam iklan pule dah* Ok kali ni nak bagi tips2 untuk mengelakkan beg mata atau lebih dikenali sebagai eye bags.


Bagi sesiapa yang belum berpeluang memiliki beg mata.. Ahah macam ni la rupenya.. Dah eye bags tu eye bags jugak, makeup pon still nampak -_-" Sila bersimpati dengan saya dengan klik2 iklan kat tepi tu..

Orang selalu fikir eye bags ni berpunca dari tak cukup tidur dan sebagainya, tapi sebenarnya bukan!!!! Sebenarnya sebab utama nya adalah berpunca daripada tarikan graviti bumi. Faham kan?? Kalau tak faham pergi belajar balik Sains, cari tarikan graviti tu apa. Dengan adanya tarikan graviti bumi ni lah kita dapat berjalan2 atas bumi yang indah ni tanpa terapung2. Senang cerita nak cakap sebenarnya kita ni tertarik ke bumi. Begitu juga lah dengan mata dan kulit kita. Sebab tu la lama2 wujudnya lengkungan bawah mata ni yang tertarik ke bumi. Tapi saya baru 22 tahun la! Tak dapat bayangkan lagi 25 tahun kulit mata ni tertarik bagaimana rupa.

The longer you’re exposed to gravity (the older you get) the more your facial tissues sink toward the floor.

Okay cukup intro setakat tu.. Mesti ramai yang tertunggu2 tips ni.. Ada dua part: Hot and cold.. Yang hot ni sesuai dilakukan pada waktu malam, dan yang cold sesuai dilakukan pada waktu pagi.

Hot packing...

1. Panaskan minyak zaitun dan letakkan di bawah mata menggunakan kapas. Tapi kalau takde kapas, tangan pon boleh. Urut2 bagi memudahkan ia menyerap ke dalam kulit.

2. Ambil segelas air panas dan letakkan sedikit garam. Potong make up cotton pads untuk dijadikan ala2 facial mask dan kemuadian rendam dalam air garam tadi. Pakai seperti biasa seperti anda memakai mask selama 5 ke 10 minit.

Cold packing...

1. Sejuk beku kan dua batang sudu teh di dalam peti ais. 10 minit kemudian, tekan kan sudu sejuk tadi kat eye bags tu.

2. Mula2 sapukan minyak zaitun di bawah mata. Kemudian, letakkan tea bags yang telah digunakan dan disejukkan di tempat yang sama. It will take 5 to 10 minutes untuk tea bags tu start to give effect.

....And for those adik2 yang belum pernah ada eye bags, salah satu prevention paling penting adalah elakkan minum air setengah jam sebelum tidur. Jika tidak anda akan menyesal!!! Heheheee

Ok la.. sebenarnya banyak je lagi tips lagi. Tapi tangan dah penat menaip. Nanti sambung lagi dengan tips2 lain.. Bye2!!

Lots of love,
-ezreen-

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Disclaimer

This blog is managed solely by the owner Ezreen Farina. Photos are not to be used without giving credit unless stated that it does not belong to blog owner. Materials in this blog must be credited if re-produced in any kind of way. A piece of mind is always appreciated, unless deemed to be provocative, the blog owner shall take action by ignoring or rejecting the comment.

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP